MURAT GÜNEŞ RÖPORTAJI | POP BİZDE

MÜCEVHERİ NEREYE KOYARSAN KOY MÜCEVHERDİR VE DEĞERİ ER GEÇ ORTAYA ÇIKAR



• Maden Mühendisliği okuyan bir genç, şimdilerde birçok ünlü isime şarkı veren bir müzisyen. Murat Güneş, geçmişe dönüp baktığında neler hissediyor? İlk patlayan şarkın hangisiydi? Hatırlıyor musun o dönemleri?

Maden Mühendisliği okuma sebebim babamın konservatuvar okumama izin vermeyişiydi. Lakin amiyane tabiriyle kapağı İstanbul’a atma sebebim de bir yandan İTÜ’ye girmem oldu. Bununla ilgili esprili bir yaklaşımda bulunuyorum genelde “Cevheri içimde buldum” diyerek :) Mühendislik okurken bir yandan da İÜ Devlet Konservatuvarı Türk Musikisi Nazariyatı bölümüne de devam ettim. Oradan edindiğim çevre ile de sektöre giriş yapmış oldum. Bunların hepsi önemli birikimler ve seni sen yapan şeyler. Dönüp baktığımda iyi ki yaşamışım hepsini diyorum. Berdan Mardini’nin söylediği Senden Çocuğum Olsun ile büyük bir çıkış yakaladım ve sonrası da geldi zaten.

• Müziğin mutfağında yıllarca olan, üreten biri için şimdi şarkılar söylemek, albümler yapmak risk değil mi? Ya da bu kadar yıl beklemenin sebebi, korkular ve endişeler miydi?

Neden risk olsun ki. Öyle değerlendirecek olursak hayatın her anı risk dolu hiçbir şey yaşamamamız lazım. “Bu kadar yıl beklemememin” sebebi bir takım aksilikler. Yanı sıra benim işin mutfağını çok sevmiş olmam da geciktirdi bu süreci biraz. Velhasıl aslında belki de doğru zaman buydu. 



• İkinci projeni de yayınladın. Şimdi sende bir şarkıcısın. Peki, yazdığın şarkıları artık kendine mi saklayacaksın? Yoksa sanatçılara vermeye devam edecek misin? Çünkü o ince çizgiyi korumak çok önemli.

Benim için aslolan her zaman söz yazarı ve besteci kimliğim olacak. Zaten bunu böyle değerlendirmesem Sen İstanbul’sunu kendi albümümden çıkarıp Gökhan ile paylaşmazdım. Kaldı ki şarkılar şarkıcılarını bulduklarında kıymet kazanıyorlar. Her şarkı her şarkıcıya yakışmıyor malum. Kendi söyleyeceğim şarkı dediğimiz şey sadece yılda birkaç tane şarkı olacak ve şükürler olsun ki üretim açısından sıkıntı yaşayan bir şarkı yazarı olmadığım için de ikisini keskin bir çizgiyle birbirinden ayırmaya devam edeceğim.

• Yıllardır müzik dünyasındasın, yatırım yapabildin mi? Bir müzisyen olarak iyi para kazandın mı? Hep merak edilir, telifler, kazanılan paralar. Bende sormak istiyorum, Murat Güneş kazanıyor mu?

Şikayetçi olacağım bir durumda değilim, yaptığımın karşılığını alıp takdir ediliyorum her şeyden önemlisi bu. Bugüne kadar da geçimimi sadece müzikten sağladım.



• Besteciler - Şarkıcılar arasında çok tartışmalar yaşanıyor. Bir albüme şarkısı girmeyince kızan besteciler, söz verip bir şarkıyı başkasına veren bestecilere kızan şarkıcılar. Sende hiç bu tarz olaylar yaşadın mı? Beklentilerin olur mu hiç?

Elbette ki bunca yıl sektöre hizmet verirken tatsızlıklar yaşadığım kişiler de oldu ama bu bir elin parmaklarını geçmez. Neticede egosantrik bir iş yapıyoruz ve beklenti ister istemez oluşuyor. Her şarkı yazarı ister ki bir albümde kendi şarkısı ön plana çıksın. Sonuçta şarkı ve dinleyici ne diyorsa o oluyor. Mücevheri nereye koyarsan koy mücevherdir ve değeri er geç ortaya çıkar. 

• Bir röportajında, "şarkı yaparken özgür değiliz - aynı kalıplar içinde sıkışığız" demişsin. Şarkıların birbirine benzemesi, bundan dolayı değil, üretim kıtlığı var hep tekrara düşüyorlar. Artık özgür, farklı şarkıları seviyor, keşfediyor insanlar. O kalıbın içine sıkışmayı siz mi seçiyorsunuz yoksa zorluyorlar mı?

Buna samimiyetle cevap verecek olursam her ikisi de zaman zaman oluyor. Ben yelpazesi çok geniş bir şarkı yazarıyım ve kendimi bir alanda hapsolmuş hissetmiyorum, zamanında türkü formunda şarkılar bile yapmış biri olarak. Ama çoğu zaman arz talep doğrultusunda ilerlediğimiz için şarkıcıların istekleri bizleri yönlendiriyor.



• Murat Güneş'in dönüm noktası olan şarkılar hangileridir? Hangi şarkılar senin vizyonunu, hayatını, statünü değiştirdi?

İlk sorunda da cevap verdiğim üzere Senden Çocuğum Olsun benim ilk olarak adımın duyulmasını sağlayan şarkım oldu. Şarkının tarzı yüzünden bir zaman boyunca pop müzik şarkıcılarıyla bağlantı sağlamakta sorun yaşadım. Fakat yaptığım her şarkı müzikal kariyerimde bir artı oldu. Herhangi bir şarkımı seçerek diğerlerine haksızlık etmek istemiyorum. Şarkılarım benim çocuklarım klişesine girmek istemiyorum ama her birinin bende ayrı yeri var.

• Benim en sevdiğim Murat Güneş şarkısıdır 'Sen İstanbul'sun'. O senin albümünden çıkarıp verdiğin bir şarkı. Bunu nasıl yapabildin? Şimdi yine biri gelse, yakında çıkacak albümünden dinleyip istese verir misin bir şarkını?

Şarkı işi kısmet işidir. Her zaman söylediğim şey şu ki “Biz şarkıları yaptığımızda aslında onların yeri belli ama biz henüz bilmiyoruz.” Bu konuda her zaman cömert bir insandım öyle de olmaya devam edeceğim. Yazarken hususi olarak bir anıma dayanmıyorsa şarkının kökü o şarkıyı başka bir şarkıcı arkadaşımla paylaşmakta beis görmem. Aksi bir tutum takınırsam yeteneğime ihanet etmiş olurum gibi geliyor.

• Her şarkın tabi özeldir fakat öne çıkamayan ya da öne çıkmasına fırsat verilmeyen şarkıların da çok olmuştur albümlerde. Bu nokta da üzülüyor musun? Objektif olmanı istesem en büyük hayal kırıklığına uğradığın şarkın hangisiydi?

Üzülmüyorum dersem yalan söylemiş olurum ama geçmişe dönük yaşamaktan ziyade önüme bakarak hareket etmek tercihim her dâim. Şarkıların da bir bahtı var ve ben sadece şarkıları yazıyorum, kaderlerini yazmıyorum. O yüzden bir hayal kırıklığı hissetmiyorum.



• Yonca Lodi'yle nasıl bir araya geldiniz bu şarkı için. Neden başka bir isim değil de Yonca Lodi oldu?

Tanışıklığımız Aysel Gürel’e dayanıyor. Hatta Yonca’nın tabiriyle “Biz Aysel’in bağladıklarıyız.” Kaldı ki ilk çıkardığı albümden beri Yonca hem ülkenin en iyi kadın vokallerinden biri, hem de benim her zaman hayranlıkla dinlediğim bir şarkıcı. Zaman içerisinde çok yakın dostum olunca Beşinci Mevsim’i ondan başkasıyla söyleyecek olmam söz konusu bile olamazdı. 

• Yeni dönemde kimlerden Murat Güneş şarkıları dinleyeceğiz, ilk kez bana özel duyursan bu isimleri ne güzel olur :) Nasıl şarkılar, kimlerden duyacağız?

Bu tip açıklamaları beraber çalıştığım değerli şarkıcıların kendilerine bırakmayı tercih ediyorum. 

Yorumlar

Popüler Yayınlar